De officiële weblog van Helga van Leur; gedachtespinsels over Weer, Klimaat, Duurzaamheid & Het leven van alledag!

De officiële weblog van Helga van Leur; gedachtespinsels over Weer, Klimaat, Duurzaamheid & Het leven van alledag!

Helga van Leur

Helga van Leur

 "De betekenis van ons leven ligt in het verschil
       dat we maken in de levens van anderen."
- Nelson Mandela -




Racedag 3

Dust Devils

De 3e racedag start vroeg na wederom een kort nachtje. Veel mensen hebben tot laat in de avond doorgewerkt. De aanwezige sprinklerinstallatie werd benut voor een lokaal, verfrissend buitje. Ik heb zelf een poging gedaan mijn haar daarin te wassen, maar ik vrees dat ik de kleren die ik aan had meteen heb meegewassen. Lekker nat de tent in en hopen dat het in die paar uur nachtrust een beetje wil opdrogen.

Vanaf 5 uur beginnen de eerste teams te rommelen. In principe staat de ploeg uit ons team die het zonnepaneel in de zon moet zetten om 5.30 op. Om 6 uur komt Gerke ons wekken. Je merkt dat je vele nachten met beperkte slaap wat discipline vergt om er uit te komen, maar een half uur later worden de tenten al opgeruimd. En dan moet je nog best snel zijn bepakt, bezakt en gewassen om op tijd te zijn. Mijn broek was droog, mijn schoenen helaas niet. Dan maar het reservepaar aan.

De taakverdeling wordt de avond van te voren nog even vermeld. Een ploeg zorgt dat alle tenten en materieel de vrachtwagen in komen, een andere ploeg regelt het ontbijt, terwijl ploeg 3 de auto prepareert en ploeg 4 het weer en de strategie van de dag doorneemt. Snel de weersverwachtingen met Jurjen doorspitten, de bosbrandplekken bekijken en wachten hoe laat we van start mogen. Om 7.30 moeten we startklaar staan. En dan horen we dat we 9.09 uur mogen starten, na Aurora en Ashiya. De organisatie heeft besloten te kijken op welk moment de eerste teams hebben moeten stoppen vanwege de afgesloten weg. Van daaruit zijn ze verder gaan rekenen. Het voordeel is dat het paneel nog even wat ochtendstralen kan pakken en we met een volle accu weg kunnen. Aan de flanken van de horizon is het viezig van kleur en je ruikt de brandlucht. Hopen dat het vandaag geen oponthoud geeft.

Na verloop van tijd wordt duidelijk dat er nog wel branden zijn, maar niet ernstig genoeg aan de weg. Het blijkt dat onze potentiële overnachtingsplek zwartgeblakerd is en er bermbrandjes langs de weg zijn. We moesten letterlijk door een wolk van rook en roet rijden met uitslaande vlammen aan beide zijden van de weg. Hier had je gisteren echt niet kunnen stilstaan. Hele heuvels stonden verderop in lichterlaaie. Moet er niet aan denken wat er kan gebeuren bij een draaiing van de wind of als je nu pech krijgt.

Terwijl de 21Connect met het konvooi gestaag de kilometers vreet, zien we nog meer rookpluimen. Het blijken Dustdevils te zijn: wervelwinden die ontstaan met sterk stijgende lucht en een beetje draaiing van de wind. Letterlijk stoftornado's.

Na 314 kilometer volgt de 4e controlstop in TiTree. De 3 koplopers liggen ver vooruit. De strijd bij ons gaat vooral om de nrs 4, 5 en 6 (respectievelijk Aurora, Ashiya en Twente. Het verschil tussen tussen 4 en 6 is maar 7 minuten!

De 5e stop in Alice Springs is na een etappe van 194 km. De nrs 4 en 5 zijn ineens van positie gewisseld! Het verschil is klein: slechts 1 minuut. Twente volgt 7 min later. Het blijft spannend! Als we zo doorgaan, hebben we kans om nog omhoog te schuiven...

Na de stop in Alice Springs hebben we nog een half uur rijtijd. Rond 17 uur wordt een slaapplek in de bush gezocht en het paneel meteen in de zon gezet voor het opnemen van wat laatste Watts. Op naar een nachtje heus survival!

Wereldstatistieken

dag/nachtlicht
mensen op aarde