De officiële weblog van Helga van Leur; gedachtespinsels over Weer, Klimaat, Duurzaamheid & Het leven van alledag!

De officiële weblog van Helga van Leur; gedachtespinsels over Weer, Klimaat, Duurzaamheid & Het leven van alledag!

Helga van Leur

Helga van Leur

 "De betekenis van ons leven ligt in het verschil
       dat we maken in de levens van anderen."
- Nelson Mandela -




Racedag 4

We're having Sushi tonight!

De nacht hebben we het voor eerst doorgebracht in de Desert, zonder bereik, stromend water of ander comfort in de buurt. De sterrenhemel was adembenemend en gaf flink licht in het pikkedonker. Bij het zoeken naar een toiletplek moest je oppassen voor de stekelige struiken. Om te wapenen tegen vijanden, verzinnen bushplanten diverse trucs. Waaronder scherpe mini klittebolletjes, die als naadjes prikken als je ze van je trui of sok wilt plukken. AU!

Om 5 uur ging de wekker voor mij. Terwijl de meesten er nog een uurtje bijschraapten, vertrokken Jurjen en ik richting Alice Springs om de laatste weergegevens binnen te halen. We passeren het Australische Aurora team 500m verderop, het Belgische Umicore zo'n 27 km verderop. Daarna vonden we een plek waar we boven op een heuvel redelijk bereik hadden en spitten samen de weerkaarten door. Met deze weersomstandigheden is kennis van het weer cruciaal voor de strategie. Ook al is de hemel nu blauw, je zult je energie uitgave moeten spreiden om ook bij bewolking door te kunnen blijven rijden. Vandaag lijkt het erop dat andere teams zich daarin verslikken. En dat hopen we stiekem ook!

De eerste controlestop van de dag ligt bij Kulgera, 273 km van Alice Springs vandaan en 1767 km van Darwin. Daar blijkt op het scorebord dat de Japanse studenten flink zijn uitgelopen. Waar gister 8 min tijdsverschil zat, is dat nu gegroeid tot 16. En dat in ongeveer 200 km! Dat beloofd wat voor vandaag: als ze zo doorgaan raken we ze kwijt en kunnen we de 4e plaats vergeten. Aurora zit 5 min voor ons.

Richting de grens liggen er 'tennisballen' in 'het rode gravel' langs de weg. Het blijkt een soort vrucht te zijn. Af en toe zien we 'roadkill' (Walibi’s, hagedissen, koeien). Naarmate de reis zuidwaarts vordert, verandert het landschap rap. Van desert met rode rotspartijen naar meer savanne met verspreid bomen naar prairie met nauwelijks nog bomen. Urenlang, kilometers lang is het uitzicht uitgestrekte velden met hooguit een halve meter hoog gelig gewas (en heel veel klittebolprikplantjes :-( ).

Er zijn bar weinig tegenliggers. Misschien eens in het half uur een Roadtrain, die slingerend als een slang zich voortploegt in het landschap. De wegen zijn eindeloos lang. Dat maakt het makkelijker vooruit te kijken of je een glimp van de voorgangers ziet. Intussen wordt er druk over de bakkies gecommuniceerd over de afstand en snelheid van nabije opponenten. De scoutauto zit een paar km vooruit en wordt bijgestaan door afwisselend de foto-, film- en RTLauto. De afstand tussen ons en de Aurora wordt zo klein dat de zwaailichten rondom de zonneauto zichtbaar worden. De spanning stijgt... zouden we ze kunnen inhalen? Met constante cruisesnelheid zoeft de 21Connect de auto van Aurora voorbij. Wat een mooi gezicht! Wij zijn nu nr 5!

Lang duurt het niet. Even later komt ook Ashiya in zicht. Ze hebben zich verkeken op het weer en rijden vrij nu langzaam. De zon van de ochtend heeft namelijk plaats gemaakt voor wolken en dan mis je inkomsten om de auto te voeden. Als de Japanners zijn gepasseerd, schalt er over de bakkies: we're having sushi tonight!!! Dat brengt ons op de 4e positie.

Het landschap is veranderd in een vlakte vol molshopen. Het blijkt een mijngebied te zijn met de winning van het typisch Australische Opaal (soort parelmoerachtig gesteente met intense kleuren. Vlak na de 2e stop bij Coober Pedy wordt een kampement opgeslagen. Het stof dwarrelt onzichtbaar rond, waardoor vooral de blote benen verdacht bruin kleuren. Ik vermoed dat na een douche velen ineens heel bleek zijn :-) Oh, oh, wat zou dat lekker zijn, een verfrissende douche...

Wereldstatistieken

dag/nachtlicht
mensen op aarde