De officiële weblog van Helga van Leur; gedachtespinsels over Weer, Klimaat, Duurzaamheid & Het leven van alledag!

De officiële weblog van Helga van Leur; gedachtespinsels over Weer, Klimaat, Duurzaamheid & Het leven van alledag!

Helga van Leur

Helga van Leur

 "De betekenis van ons leven ligt in het verschil
       dat we maken in de levens van anderen."
- Nelson Mandela -




Racedag 5

Tegenwind

Om 5 uur 's ochtends komt er leven in het kamp. Ik rijd weer met Jurjen richting Coober Pedy om op internet de laatste verwachtingen te kunnen meenemen in de strategie van vandaag, terwijl de autoploeg het zonnepaneel prepareert voor de eerste zonnestralen. Om 8.04 mogen we weg. Het is nog een heel gehannes om de auto op de weg te krijgen zonder dat die vlijmscherpe klittebolletjes de banden lek prikken. Regelmatig roept iemand in het kampement 'au', want die distels zitten echt overal. Het is net als met zand: dagen later kom je het nog overal tegen. Alleen dan prikt dit ook nog!

Eenmaal op de weg blijkt er inderdaad wat loos met de auto. We weten niet wat, behalve dat de remlichten aanblijven. Gelukkig zijn het ledlampen en die verbruiken weinig energie. We rijden een gematigde snelheid om te achterhalen wat het probleem kan zijn. Intussen hijgt Ashiya in onze nek. Ze kruipen steeds dichterbij en de DMU ( leidende auto achter zonnewagen) besluit een korte stop te houden om zeker te weten dat er geen lekke banden of aanlopende remmen zijn. Dat kostte ons de 4e plek aan Ashiya.

Bij de 1e controlstop van de dag, 252 km van Coober Pedy vandaan, blijkt de achterstand behapbaar. In het volgende traject (van Glendambo naar Port Augusta-289 km) barst de echte strijd los. Niet tegen de Japanners of een van de achtervolgers, maar tegen de weerselementen. Door de vele bewolking is de instraling verre van optimaal en op nadering van een front klapt de wind om. Het wordt een gevecht tegen windkracht 7 uit zuidoost (=tegenwind!). De snelheid loopt fors terug en vlak voor Port Augusta komt de canopy (is het deel waar de coureur onder zit) los. Dat wordt snel een extra stop om het dicht te tapen en zorgen dat we de volgende en laatste controlestop halen.

Het landschap helpt niet mee. Het is nog steeds veelal laag begroeid of kaal met veel heuvels en zoutmeren. De wind heeft vrij spel. De hoge temperatuur is een extra reden dat het panel minder goed oplaad. Je zou denken dat andere teams daar ook last van moeten hebben. Niet de eerste 3, want die hebben het betere weer gehad. Bij de laatste stop van de dag blijkt de wind flink gehakt te hebben in het klassement. De Aurora is ingehaald door de Belgen (Umicore), maar ook die nieuwe nr 6 ligt nu 100 km achter (ongeveer een uur).

Na deze uitputtingsslag van mens én machine gaat het ook nog regenen. Met alleen bestrating in de buurt, besluiten we bij de controlstop in Port Augusta de nacht door te brengen in een motel aan de overkant. Er wordt gefluisterd dat er teams zijn die deze race van pub naar pub plannen (en van hotel naar hotel), maar soms komt het toevallig zo uit :-) Na 5 dagen stofhappen, opdringerige vliegen wegwuiven en distelnaaltjes uit je huid trekken is het een welkome afwisseling!

Wereldstatistieken

dag/nachtlicht
mensen op aarde